21:20
План дій для МОН: чого очікувати від освіти в 2016 році

У понеділок, 14 березня 2016 року, Кабінет Міністрів України оприлюднив план дій роботи на 2016 рік, що складається з 376 «дуже конкретних, предметних завдань, які повинен виконати Уряд разом з Парламентом і Президентом», йдеться в повідомленні Кабміну.

«Освітній портал» проаналізував, які заходи покладено на Міністерство освіти і науки України на 2016 рік.

Законодавчі зміни

У сфері заходів із законодавчого забезпечення освіти МОН повинно сприяти схваленню нової редакції Закону «Про освіту» і «Про професійну освіту», до квітня – розробити і подати Кабміну Стратегію реформування вищої освіти та її перспективних завдань, а також разом з Мінекономрозвитку і Мінфіном протягом року реформувати систему державного фінансування вищої освіти шляхом прийняття Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо фінансування вищої освіти».

Очікується, що зазначені ініціативи, як про це йдеться в документі, створять«законодавче підґрунтя для реформування системи освіти в Україні», а також сформують бачення шляху модернізації та розвитку освіти.

Інституційні зміни

Планується подальший розвиток мережі освітніх закладів. Зокрема, протягом року МОН разом з облдержадміністраціями повинно сприяти збільшенню охоплення дошкільною освітою на 10%.

Що стосується середньої освіти, тут пропонується забезпечити належними умовами дітей з особливими потребами і знизити кількість закладів інтернатного типу для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, на 25% шляхом«удосконалення механізму взаємодії місцевих органів виконавчої влади з питань здійснення контролю за умовами утримання і виховання дітей».

Цікаво, що в рамках реалізації доступу до якісної освіти у плані зазначається створення «від 25 до 100 опорних шкіл в освітніх округах залежно від обсягів додаткового фінансування, яке вдасться залучити» (виділення наше – ОП). Раніше, нагадаємо, мова йшла про 100 опорних шкіл.

Професійно-технічна освіта, як планується, буде модернізована інституційно завдяки створенню «ефективної мережі закладів професійної освіти відповідно до потреб ринку праці та суспільства». Таким чином планують реорганізувати 15% ПТНЗ.

Відбуватиметься подальше скорочення кількості закладів вищої освіти. До кінця року вищих навчальних закладів сукупно з вищими спеціалізованими навчальними закладами повинно поменшати на 10% для узгодження структури закладів вищої освіти з чинною демографічною ситуацією та потребами економіки.

Модернізація змісту освіти

У плані дій уряду закладено затвердження «не менш як 50% запланованої кількості стандартів вищої освіти за спеціальностями та ступенями» для її гармонізації згідно з європейським проектом TUNING.

Низка заходів передбачається і у зв’язку з проголошенням 2016 Роком англійської мови:

  • запровадження вивчення англійської мови як другої іноземної у всі ВНЗ;
  • розширення мережі гуртків з вивчення англійської мови;
  • проведення змагань з англійської мови серед учнів та студентів;
  • забезпечення розвитку взаємного обміну учнями, студентами між навчальними закладами України та англомовними державами;
  • активізація участі загальноосвітніх навчальних закладів України в навчальній програмі Європейського Союзу “Е-Twinning Plus”;
  • розширення мережі літніх мовних таборів з метою вивчення іноземних мов в Україні;
  • започаткування проекту підвищення фахової кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників з англійської мови.

 

Зазначається також і проведення ДПА в 11 класі у формі зовнішнього підсумкового оцінювання з української мови, математики, історії України та «обов’язкове проведення державної підсумкової атестації з англійської мови для всіх учнів» за новим форматом та у співпраці з міжнародними організаціями ГО GO GLOBAL. Очевидно, мова йде про апробацію формату, про що вже раніше згадувалося.

Серед інших передбачених у плані заходів – розроблення Концепції реформування освіти протягом життя, створення регіональних рад стейкхолдерів для посилення зв’язку професійної освіти з ринком праці, а також розвиток практик академічної доброчесності.

Освіта для кожного

Для реалізації принципу освіти для кожного Міністерство освіти і науки має намір збільшити на 20% кількість учнів з особливими потребами, що навчаються в ЗНЗ, за рахунок впровадження інклюзивного навчання. Відповідно одним із заходів для МОН є вдосконалення «навчально-виховного та реабілітаційного процесу дітей з особливими потребами» і «впровадження системи інклюзивної освіти у роботу дошкільних навчальних закладів».

З 2016/2017 навчального року в рамках розвитку інклюзивної освіти планується«розроблення та впровадження нових навчальних програм для учнів 8-9 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів, розроблення методичних рекомендацій щодо вивчення навчальних предметів в умовах переходу загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з особливими освітніми потребами на нові державні стандарти освіти: для підготовчих, 1—4 класів (за нозологіями)».

Інтеграція освіти і науки

До заходів цього блоку, які зобов’язався взяти на себе МОН, належать:

 

  • інтеграція науки та вищої освіти;
  • прозоре фінансування науки;
  • підтримка наукових досліджень і науковців.

 

Для цього Міністерство до грудня повинно розробити і подати Кабміну низку проектів нормативно-правових актів і постанов з метою «вироблення ефективного механізму фінансування наукових досліджень на проектній основі»«формування прозорої та об’єктивної системи державної атестації наукових установ» і«підвищення якості результатів наукових досліджень і розробок, що виконуються за рахунок коштів державного бюджету».

Інше

У поточному році МОН сприятиме національно-патріотичному вихованню шляхом«здійснення міжнародних і всеукраїнських освітньо-виховних, інформаційних, культурологічних, науково-методичних заходів щодо національно-патріотичного виховання». У планах – проведення десяти таких всеукраїнських і міжнародних заходів.

Крім того, на Міністерство покладено завдання з «розроблення рекомендацій щодо формування на місцях ефективної моделі здійснення функцій з управління дитячо-юнацькими спортивними школами, уникнення дублюючих функцій в системі місцевих органів виконавчої влади» для охоплення не менш як 12 відсотків дітей та молоді різними організаційними формами активних занять спортом. Обсяг видатків місцевих бюджетів, спрямованих на провадження діяльності дитячо-юнацьких спортивних шкіл, планується скоротити на 10%.

У рамках процесу децентралізації МОН сприятиме процесу секторальної децентралізації у сфері освіти, внаслідок чого передбачається створення ефективної мережі ЗНЗ, у тому числі – опорних шкіл, та передання відповідних закладів, установ та організацій системи професійно-технічної освіти з державної у комунальну власність.

Також МОН братиме участь у підготовці низки галузевих спеціалістів у різних сферах разом з відповідними відомствами.

16.03.2016 19:36, за матеріалами: Кабінет Міністрів України

Переглядів: 245 | Додав: tatjanalazorenko | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar